Poszerz horyzont - usługi okulistyczne i optyczne
Nużeniec ludzki

Nużeniec ludzki(Demodex folliculorum) - pasożytniczy roztocz

Wielkość jego ciała wynosi 0,3-0,4 mm długości, przy czym samiec jest mniejszy od samicy. Cykl rozwojowy pasożyta trwa 18-24 dni. Zapłodniona samica znosi 20-24 jaj. Z jaj wylegają się larwy, z których powstają nimfy podobne do osobników dorosłych. Bytuje on w gruczołach łojowych skóry człowieka i torebkach włosowych, między innymi w rzęsach i brwiach, wywołując chorobę zwaną nużycą, która to przejawia się ona w postaci ropiejących krost.

Ten pasożyt jest bardzo rozpowszechniony na całym świecie. Odżywia się łojem i przesączem osocza krwi, wydzieliną gruczołów łojowych i komórkami nabłonkowymi. Zwykle nie wywołuje poważnych objawów chorobowych. Może powodować zapalenie gruczołu łojowego lub mieszka włosowego. Przenoszony jest wraz z kurzem, przez kontakt bezpośredni z osobą zarażoną, przez stosowanie tych samych przyborów kosmetycznych, ręczników i ubrań.

Profilaktyka polega na utrzymywaniu w czystości skóry i ubrań oraz oczyszczenie skóry z zaskórników za pomocą płynów odkażających i peelingu. W wyniku zaawansowanej nużycy charakterystycznym objawem jest obfite wypadanie rzęs, brwi, włosów z przedsionka nosa, włosów łonowych, włosów na głowie, chroniczny stan zapalny powiek i spojówek (opuchnięcie, świąd, zaczerwienienie, pieczenie, łzawienie, wysięk ropny lub tłustawy).
Nużycy towarzyszy zakażenie skóry paciorkowcami i gronkowcami, a wraz z tym nawracające jęczmienie i gradówki, przewlekłe zapalenie spojówek.

Gabinet Okulistyczny Helena Tretau
ul. Mikołaja Kopernika 6A, 14-200 Iława

tel. 89 648 30 15
kom. 609 524 158

Nagłe zachorowania:

Przyjąłem do wiadomosci i zgadzam się

Korzystanie ze strony internetowej www.okulistyka-tretau.pl oznacza akceptację warunków zawartych w polityce prywatności. W szczególnosci dotyczy to akceptacji przetwarzania i przechowywania danych osobowych zebranych za pomocą niniejszej Strony a wykorzystywanych w celach marketingowych i handlowych. Na tej stronie internetowej wykorzystywane są pliki cookies zbierane do celów statystycznych, profilowania reklam i wykorzystywane do poprawnego działania serwisu www. Warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies można zmienić w ustawieniach przeglądarki - niedokonanie zmian ustawień przeglądarki jest jednoznaczne z wyrażeniem zgody na ich zapisywanie. W przypadku braku akceptacji na powyższe (i zawarte w 'Polityce prywatności') zapisy, prosimy o niekorzystanie z tej Strony i natychmiastowe jej opuszczenie.